2015. január 15., csütörtök

Egy kis Nyíregy

Nagyon rég frissült a blog, főleg azért, mert egy csomó dolgot kellett leadnom az egyetemre, és ha kötelezően írni kell, akkor nem csinálom azt hobbiból is, hanem inkább piálok, cigizek és prostikat szedek fel (utoljára szilveszterkor ittam, prostit ősz elején láttam a Bois de Boulogne-ban, és nem is dohányzom).
Fogok írni a karácsonyról is, meg a Charlie Hebdo-ról is, sőt, képek is lesznek, de van egy téma, ami mindezt beelőzte hirtelen a lokálpatrióta szívemben. Mi az, hogy felújították a Váci Mihály Művházat Nyíregyen? Én még a tervről se tudtam, szégyellem magam. Amiért viszont nem nekem kellene szégyenkeznem, az az, hogy a teljesen haszontalan helyi médiumok képesek cikkezni arról, hogy milyen világszínvonalú táncegyüttesek stílusorgiáznak benne (ezt nem én mondom, hanem a szon.hu), de nem képesek körbefotózni négy oldalról. Próbáltam utánanézni, de a nyíregyháza.hu valami kétes szöveget közölt csak az eseményekről, aminek lényegi mondanivalója tulajdonképpen az volt, ha jól értem, hogy Csabainé sucks, Kovács Feri rulz. Ezúttal az építészfórum se volt túl hasznos.

A kép a nyírséghír.hu-é

Na most ha ez itt fent megfelel a valóságnak, akkor a gyászos kronológia a következő.

A művházat amúgy is utálta a város lakosságának 90%-a, mert csúnya. (Én nem, bár az tény, hogy korszerűtlen anyagból készült és rettenetesen rondán öregedett, de lehet, hogy én is rondán fogok ugye. Viszont látszott rajta az erős, izgalmas gondolat: két pilonra függesztett híd lebeg a föld felett. Egyszerre nehézkes és légies, a minimalista szigort kis kilengések oldják fel: a nagy lyukak a pilonok tetején, a keresztvasak az ablakok előtt. Nem volt se jellegtelen, se eklektikus, és ezzel eléggé egyedül van a városban.)
A kiinduló helyzet tehát 1981-ben :(

Teltek az évek, a betonra rárohadó rozsda és az időjárás viszontagságai megtették hatásukat.
A helyzet 2006-ban: :((

A Korzót átadják 2008-ban. Kezdjük ott, hogy eleve letörném a kezét minden építésznek, aki városmagba nagy hodály plázát tervez. Oké, Finta József 1998-ban még nem tudhatta, hogy egy évtizeden belül elvesztik funkciójukat ezek az épületek, hogy aztán 2020 táján majd az utolsó szöget verje a koporsójukba az e-kereskedelem, de ne már, hogy 2008-ban ez nem volt világos mindenkinek. Az előtt meg végképp értetlenül állok, hogy Bán Ferenc cége tervezte a Korzót, mivel a böhöm nagy, értelmetlen és értéktelen épület teljesen tönkretette a mellette lévő VMK léptékeit. 
 A helyzet 2008-ban: :'(((

És akkor jön a dicső felújítás. Valami cikkben azt olvastam, hogy Bánnak is köze volt hozzá, ha ez így van, az nagyon szomorú, és vissza is postázhatná a Kossuth-díját a feladónak. Az a középre odabiggyesztett förmedvény (lépcsőház?) végképp eltörli a gondolatot, ami ebben az épületben volt, egy logikátlan, esetleges szörnyszülött lett belőle. Mindezt kétmilliárdért, amikor a városnak nyilvánvalóan kb. azóta nincs szüksége az épületre, amióta én élek. Ha volt egyáltalán még értelme annak, hogy ott állt, anyátlanul, a nem hozzá tervezett, túl magas épületek huzatjában, hát akkor az az volt, hogy volt a városban valami viszonylag friss és érdekes. Hát már nincs.
A helyzet most: :(((((((((((((((((((((((((((

Emlékezzünk rá jobb alternatíva híján így:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése